How do japanese people perceive time?

Hidehiro Tachibana, linguist (Specialist in French language and culture and Creole languages of the Caribbean), at TimeWorld 2019, the International congress on Time.

EN / In Japan, the daily perception of time that passes is often linked by metaphor or metonymy to the observation of the time it makes, as also reflected in traditional poetry. This particular Japanese sensitivity to cyclical time, punctuated by seasonal elements, goes back to the mythical and Shinto world described in the Kojiki (Chronicle of Ancient Events). However, the Japanese also have another perception of time, that of duration or precariousness, introduced by Buddhism. It is a philosophy of time that is opposed to Western Hegelian history. This Buddhist conception evokes in literary works an epic time that makes us aware that everything on Earth is ephemeral. One then wonders why the Japanese have succeeded in building a so-called “modern” society despite these traditional perceptions of time that seem unfavourable to modern times. We will also ask ourselves how digital time for youth is articulated today. These questions will lead us to question the importance of latent Shinto time in contemporary life in Japan.

FR / Au Japon, la perception quotidienne du temps qui passe est souvent liée par métaphore ou métonymie à l’observation du temps qu’il fait, comme en témoigne aussi la poésie traditionnelle. Cette sensibilité japonaise particulière au temps cyclique, rythmé par les éléments saisonniers, remonte à ce monde mythique et shintoïste décrit dans le Kojiki (Chronique des faits anciens). Les Japonais ont toutefois aussi une autre perception du temps, celle de la durée ou de la précarité, introduite par le bouddhisme. Il s’agit d’une philosophie du temps s’opposant à l’histoire occidentale hégélienne. Cette conception bouddhique évoque dans des Suvres littéraires un temps épique qui nous fait prendre conscience que tout est éphémère sur la Terre. On se demande alors pourquoi les Japonais ont réussi à construire une société dite “moderne” en dépit de ces perceptions traditionnelles du temps qui semblent peu propices aux temps modernes. On se demandera également comment s’articule aujourd’hui le temps numérique pour la jeunesse. Ces questions nous amènerons à questionner l’importance du temps shintoïste latent dans la vie contemporaine au Japon.

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